Pokajanje je obaveza svakog èovjeka
Dr. Jusuf el-Karadavi
Imam Muslim u svom Sahihu prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
O ljudi, pokajte se Allahu, jer ja se, doista, Njemu pokajem stotinu puta dnevno.
Dakle, pokajanje je obaveza svakog èovjeka, kao to Uzvieni Allah kae: I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono to elite (En-Nur: 31).
To iz razloga to ni jedan èovjek ne moe za sebe tvrditi da je èist od svih grijeha i posrtaja. U hadisu se kae: Svaki sin Ademov grjenik je . Meðutim, nije opasno da èovjek grijei, veæ je opasno da ustraje u svom grijeenju i nemarnosti prema Allahu. Otac èovjeèanstva, Adem, a.s., pogrijeio je i zaboravio, ali nenamjerno, pa se bre-bolje vratio i pokucao na vrata svog Gospodara, govoreæi: Gospodaru na- rekoe oni sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprosti i ne smiluje nam se, sigurno æemo biti izgubljeni (El-A'raf: 23); I Adem primi neke rijeèi od Gospodara svoga, pa mu On oprosti; On, doista, prima pokajanje, On je milostiv (El-Bekare: 37). Èovjek grijei, noge mu posrnu pa padne u grijeh, ali se pomoæu pokajanja moe podiæi. Pokajanje je gumica koju je Allah podario èovjeku da izbrie svoje grijehe, oèisti se nezavidne prolosti i oslobodi se grijenièkih okova: I svi se Allahu pokajte, o vjernici, da biste postigli ono to elite (En-Nur: 31). A pokajnik od grijeha je nalik onom koji grijeha nema ; Allah zaista voli one koji se èesto kaju i voli one koji se mnogo èiste (El-Bekare: 222).
Svrha i znaèenje pokajanja
ta je tevba i ta ona, ustvari, znaèi?
Tevba se ne izgovara samo rijeèima, kako neki ljudi misle, pa kau: pokajao sam se Allahu, povratio sam se Allahu, pokajao sam se za uèinjene grijehe i odluèio da Allahu budem posluan.
Ali, to nije stvarna tevba i pokajanje. Tevba je sastavljena iz nekoliko komponenata:
Prva: pokajanje zbog neposlunosti prema Allahu. Osjeæaj tuge u srcu i grie savjesti zbog proputenih obaveza prema Allahu. Ta osjeæanja su poput trojice ljudi o kojima je Allah u Svojoj Knjizi govorio. Oni su izostali sa boja, pa kada im je Zemlja, ma koliko bila prostrana, postala tijesna, i kada im je dua do grla dola, i kada su spoznali da je u Allaha jedino spas, On im je oprostio kako bi oprost zatraili, jer Allah mnogo oprata i On je milostiv. To je kajanje, tuga i gria savjesti.
Druga: da na djelu pokae dobroèinstvo. Da na mjesto loih, doðu dobra djela i lijepi postupci. Da umjesto lanog govora, istinu prièa, da umjesto zla radi dobra djela, da umjesto loeg drutva nabavi dobro drutvo i okolinu koji æe ga navesti na èinjenje dobra. To se mora uraditi tako, jer Kur'an je nakon pokajanja stavio vjerovanje (iman) i dobra djela: Ali oni koji su se pokajali, i vjerovali, i dobro èinili, njima se neæe nikakva nepravda uèiniti, oni æe u Dennet uæi (Merjem: 60). Spojio je pokajanje sa vjerovanjem, jer grijehovi, naroèito veliki, kode vjerovanju i anuliraju ga: Bludnik, dok èini blud, prestaje biti vjernik, onaj koji pije vino (alkohol), dok to èini, prestaje biti vjernik, kradljivac, dok krade, prestaje biti vjernik . Zato njegov iman se mora obnoviti pokajanjem, a da potom preðe na èinjenje dobrih djela.
To su komponente koje daju smisao pokajanju.
Prepreke pokajanju
Ali, ta to ljude sprjeèava da se pokaju? ta je razlog njihovog kanjenja s tevbom? O tome moramo neto saznati.
Sljedeæi razlozi ljudima predstavljaju smetnju za pokajanje:
Prvi: Odlaganje (et-tesvif); velika nada i vjerovanje èovjeka da mu je od ivota puno ostalo i da æe jo dugo ivjeti. Oni od dvadeset, trideset, pedeset, ezdeset godina, itd., misle da æe jo ivjeti. Svaki od njih se nada dugom ivotu. A to, naalost, gubi ljudima priliku da se pokaju. A ko je taj koji puzdano zna da li æe danas ivjeti ili neæe? Ko je taj koji zasigurno zna da li æe, kada iz kuæe iziðe iv, vratiti se u nju mrtav? Da li æe nekoga nositi ili æe njega drugi nositi?
Opremi se vjerom u Boga, jer ne zna, kada padne noæ da li æe do zore ivjeti? Koliko li je zdravih bez razloga pomrlo, a koliko je bolesnih puno vremena proivjelo? Koliko li je mladiæa bezbjedno omrklo i osvanulo, a ne znajuæi da su im æefini skrojeni?
Drugi: Smatranje grijeha beznaèajnim; to je omalovaavanje grijeha i umiljenost da su mali i trivijalni. Meðutim, to nije svojstvo pravog vjernika, jer u hadisu kojeg prenosi Buhari se kae: Vjernik smatra svoje grijehe poput brda od kojeg se strahuje da æe se na njega strovaliti. Dok licemjer smatra svoje grijehe poput muice koja mu je stala na nosu, pa kae tako i tako . Otjera to to mu je na nosu.
Razbolio se jedan dobri èovjek pa su prijatelji poli da ga obiðu, ali ga naðoe kako sa velikim alom plaèe. Rekoe mu: O, ti, zato plaèe? Ti si mnogo dobra uradio. Nismo vidjeli da si neku svetost oskrnavio, niti da si neku obavezu (farz) izostavio. Reèe: Tako mi Allaha, ne plaèem zbog toga. Veæ plaèem, strahujuæi da nisam uèinio kakav grijeh smatrajuæi ga malim, a da je on, ustvari, kod Allaha grijeh veliki .
Vrli prijethodnici su imali obièaj kazati: Ne gledaj u malehnost grijeha, veæ u velièinu prema Kom si se ogrijeio.
Stoga, èovjek ne treba potcjenjavati grijehe. Rekli su da grijeh za kog se strahuje da neæe biti oproten, jeste onaj za koji grijenik, prilikom njegovog èinjenja, govori: Eh to mi nije svaki grijeh poput ovog! potcjenjujuæi i omalovaavajuæi ga.
Treæi: oslanjanje na Allahov oprost; to je, takoðer, duhovna prepreka pokajanju. To pouzdanje ejtan usadi u srca nekih ljudi: I poslije njih ostala su pokoljenja koja su Knjigu naslijedila i koja su kupila mrvice ovoga prolaznoga svijeta, i govorila: "Biæe nam oproteno! (El-A'raf: 169). Tako su Jevreji radili. Uivali su na ovom kratkom dunjaluku, a govorili: Bit æe nam oproteno! Oslanjajuæi se na oprost i pomilovanje, a zanemarujuæi aspekt kanjavanja. Uzvieni Allah kae: Kai robovima Mojim da sam Ja, zaista, Onaj koji prata i da sam milostiv, ali da je i kazna moja, doista, bolna kazna! (El-Hidr: 49-50). Istina je da Njegova milost obuhvata sve, meðutim, za koga je ta milost ostavljena? On veli: Dat æu je onima koji se budu grijeha klonili i zekat davali, i onima koji u dokaze Nae budu vjerovali (El-A'raf: 156); Milost Allahova je doista blizu onih koji dobra djela èine (El-A'raf: 56).
Kada èovjek èita kur'anski ajet: Koji oprata grijehe i prima pokajanje, neka ga u potpunosti proèita: - Koji strahovito kanjava i obilno nagraðuje; drugog boga osim Njega nema, Njemu se sve vraæa (Gafir: 3).
Vjernik ivi izmeðu nade i straha
Vjernik treba ivjeti izmeðu nade i straha: Strahujuæi od onoga svijeta i nadajuæi se milosti Gospodara svoga (Ez-Zumer: 9). Poput onih o kojima Allah kae: I nadaju se milosti Njegovoj i plae se kazne Njegove. A kazne Gospodara tvoga svako se treba èuvati (El-Isra': 57).
Dobri ljudi su govorili:
ta je srcu tvom pa dozvoljava da se uprlja, premda je odijelo vremena tvoga oprano. Nada se spasu a ne ide putem njegovim. Znaj da laða na suhom ne plovi.
Draga braæo, trebamo imati osjeæaj za pokajanjem, trebamo zapoèeti provjeru naeg raèuna kod Allaha, d.., pa da ispravimo greke i zastanemo kod vrata naeg Gospodara, kajuæi se i govoreæi: Gospodaru na, sami smo sebi krivi, i ako nam Ti ne oprosti i ne smiluje nam se, sigurno æemo biti izgubljeni (El-A'raf: 23). Najbolje je izaæi iz mjeseca Ramazana sa iskrenim pokajanjem kojim æemo derogirati nae loa djela i oprati grijehe: O vi koji vjerujete, uèinite pokajanje Allahu iskreno, da bi Gospodar va preko runih postupaka vaih preao i da bi vas u dennetske baèe, kroz koje æe rijeke teæi, uveo (Et-Tahrim:

.
Molimo Allaha, d.., da nam oprosti i da nas usmjeri ka iskrenom pokajanju. On sve èuje i blizu je. Neka je salevat i selam na Muhammeda, s.a.v.s., i na njegovu porodicu .
BILJEKE:
Prenosi ga Muslim u Ez-Zikru ved-du'ai vet-tevbeti vel istigfari (2702), Ahmed u El-Musnedu (17847), od El-Agmera el-Mezenija.
Prenosi ga Et-Tirmizi u Sifatu-l-kijameti ver-reka'iki vel ver'i (2499), rekavi da je èudan (garib). Ibn Made u Ez-Zuhdu (4251), Ibn Ebi ejbe u El-Musannefu, Kitabuz-zikri rahmetillahi (7/62), Ed-Darimi u Et-Tevbe (2727), Ebu Ja'la u El-Musnedu (5/301), El-Hakim u El-Mustedreku, Kitabut-tevbeti vel inabe (4/272), rekavi da mu je lanac prenosilaca ispravan, meðutim, nije ga iznosio. Ez-Zehebi kae: Ali bin Mus'ade je blag (lejjin). El-Bejheki u E-u'abu, Babun fi mu'alideti kulli zenbin bit-tevbeti (5/420), od Enesa. Albani ga u Sahihu Ibn Made ocjenjuje poprilièno dobrim (hasen) (342

.
Prenosi ga Ibn Made u Ez-Zuhdu (4250), Et-Taberani u El-Kebiru (10/150), El-Bejheki u El-Kubra, Kitabu-ehadati (10/154), od Ibn Mes'uda. El-Hajsemi u Medme'uz-zeva'id: Prenosi ga Et-Taberani a ljudi u njegovom lancu prenosilaca su pouzdani (sahih), osim Ebu Ubejdea koji nije èuo hadis od svog oca (10/330). Albani ga je ocijenio poprilièno dobrim u Sahihu Ibn Made (3427).
Muttefekun 'alejhi: prenosi ga Buhari u El-Muharibine min Ehli-l-kufri ver-riddeti (6810), Muslim u El-Imanu (57), Ahmed u El-Musnedu (10216), Et-Tirmizi u El-Imanu (2625), En-Nesa'i u Kat'us-sarik (4871), Ibn Made u El-Fitenu (3936).
Prenosi ga Buhari u Ed-Da'vat (630

, Ahmed u El-Musnedu (3627), Et-Tirmizi u Sifatu-l-kijameti ver-reka'iki vel-ver'i (2497), od Ibn Mes'uda.
Prenosi ga Ibn Ebi ed-Dunja u El-Muhtedirin (365) od druga Boijeg Vjerovjesnika, s.a.v.s.
Vidi ta smo spomenuli u naoj knjizi Pokajanje Allahu iz ciklusa Na putu ka Allahu. Takoðer, vidi ta smo spomenuli u naoj knjizi Hutbe ejha Karadavija (Dumanski biseri prijevod na bosanski jezik saèinio D.R. prim. prev.), hutba: Pokajanje: uslovi i segmenti iskrenog pokajanja. Prvi tom. Takoðer, hutba: Od plodova ramazana: pokajanje, kao i Motivi pokajanja tom 7. izdavaèka kuæa Vehbe, Kairo.
S arapskog,
Demo Redematoviæ